torsdag 13 september 2012

Tomatpaj

Jag har fått många snälla och positiva kommentarer ang min blogg och det gör mig verkligen superglad, tack söta ni!
 
Jag tänkte fortsätta i temat tomater och bjuder på en tomatpaj med fetaost. Ikväll åt vi lite goda havskräftor och då är det ju alltid mummsigt med en paj till, även om jag gärna äter dom som dom är eller med lite citron och aioli till så gillar min andra hälft lite mer mättande mat till kräftorna. Så här kommer ett recept på en smakrik Tomatpaj, och tänk på att välja en tomat med mycket smak!
 
Recept
 
Pajdeg
 
150 g smör
3 dl Dinkelmjöl
(eller glutenfritt mjöl, kan då behöva öka mjölmängd en aning)
1 ägg
 
Fyllning
 
1 Burk med krossade tomater
1 vitlöksklyfta
1 msk vitvins vinäger
1 msk buljongpulver
1 tsk socker
Timjan gärna färsk
1 ask med fina körsbärstomater (eller blanda olika färger och former)
100g fetaost
1/2 röd lök
Salt & Peppar
Smör
 
 
 
Hur jag gjorde
 
Börja först med pajdegen, blanda ihop mjöl och smör till en massa, vispa upp 1 ägg och blanda ner, låt degen vila i kylen ca 30 min.
Smält en klick smör och lägg i den hackade vitlöken så att den blir mjuk, häll i tomatkross, vinäger, kryddor och timjan. Låt det koka ihop så att det inte är så mycket vätska kvar.
Dela tomaterna på mitten och skiva löken.
Fördela pajdegen i en form och förgrädda i 5-10 min, därefter häll i tomatsåsen, lägg i tomater, lök och smula över fetaosten. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

2 kommentarer:

  1. Muuums!!!
    Skrev nått här innan men tror inte att det kom med så jag provar igen;)
    Jag lagade en variant av din kassler igår....hade inga kross tomater hemma så det hoppade jag över. la på lite valnötter & lite honung med & till det blev det blomkålsmos! GOTT!!! Tack för inspirationen.....den där kasslern hade legat i kylskåpet länge;)
    Kram Malin Q

    SvaraRadera
  2. Denna ser ruggigt god ut! Skall testa till helgen! Tack för all inspiration, du är grym! Puss

    SvaraRadera