tisdag 11 september 2012

Kokoskyckling

Igår kväll blev jag sugen på att laga kokospanerad kycklingklubba, har gjort det tidigare på min matlagningsträff som jag har med några goa girls. Och till detta serverades ett fruktigt pilaffris och sweet chilisås.

Recept

900g kycklingklubbor
1/2 dl mjöl (gärna glutenfritt)
1 tsk chilipulver
3 dl kokos
2 ägg
salt & peppar
smör & olivolja till stekning

Pilaffris
basmatiris
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 paprika
1 mango
1 broccoli
1 1/2 msk kycklingfond
1 kanelstång eller 1 tsk mald kanel
1/2 tsk malen kardemumma



Hur jag gjorde

Torka av kycklingen med papper, blanda mjöl, chilipulver, salt och peppar på en tallrik. Kokos på en tallrik och uppvispat ägg i en annan.
Vänd kycklingen först i mjölet, sen ägget och till sist i kokosen. Bryn kycklingen i en stor klick smör och lite olja så att kycklingen får färg runt om, men se upp för det spottar och fräser om kokosen när man steker. Lägg dom sen i en ugnssäker form, in i ugnen på 200 grader i ca 25 min.

Riset
Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olja tills det blir mjukt, häll på vatten (beroende på hur många portioner du gör) och kycklingfond, tillsätt kanel och kardemumma. Småkoka under lock tills riset är klart men på slutet lägger du i hackad paprika, små broccolibuketter och mangobitar och smakar.av med salt och peppar.

Som sås hade jag en färdig sweet chilisås, bara som den är eller blanda ut den i lite turkisk yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar