tisdag 4 september 2012

Skogs Toast

Igår var jag ute på en svamprunda och letade efter skogens guld, hittade inte så mycket men tillräckligt mycket för var sin toast till kvällsmat. Gula kantareller ligger nog på min 10 topp lista i "goa grejer" finns inte så mycket som slår kantareller som får fräsa i lite olja och smör.

Recept

Biffar & Tillbehör
500 g blandfärs
1 ägg
1 finriven gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm muskotnöt
2 msk grädde (ej nödvändigt)
90 g fetaost (gärna på får eller getmjölk)
5 drag med svartpepparkvarnen
smör
Olja
Sallad
Tomater
Röd Lök (stek löken frasig i olja och smör)
Bearnaisesås (köpesås använda jag)

Kantarellerna
Börja med att förvälla svamparna och häll av vattnet för att sen steka dom i lite olja och smör, salta och peppra efter egen smak. Olja tycker jag är gott att steka svamparna i då dom blir lite frasigare och smöret är mer en smakförhöjare.

Hur jag gjorde
Vispa upp ägget och häll i grädden, riv sedan lök och vitlök och blanda ner i färsen tillsammans med de övriga kryddorna, smula ner fetaosten. Forma till lagom stora biffar och bryn dom i panna tills dom får lite färg, sedan valde jag att baka av dom i ugnen i ca 15 min på 175 grader. (Funkar lika bra att låta dom gå färdigt i pannan men blir lite saftigare i ugnen)

Rosta bröd (gärna glutenfritt) i pannan, lägg på sallad, valfria grönsaker, biff, bearnaisesås och toppa med mycket kantareller och stekt lök.


Mumms!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar