söndag 23 september 2012

Cappuccinomousse

Hur har ni det i höstmörkret?
Idag har vi tillbringat en del av söndagen i svampskogen och plockat trattisar, dom är ju så roliga och plocka det lite trista är ju att ta hand om all svamp när man kommer hem. Vad har ni för favoritrecept med Trattkantareller? Skriv gärna en kommentar!
Här blir det oftast en krämig svamprisotto eller en god varm soppa eller i sås och grytor.

Nu tänkte jag inte bjuda på ett kantarellrecept utan ett smarrigt och enkelt dessertrecept på Cappuccinomousse. Jag älskar den milda kaffesmaken och den mjuka, lena moussen tillsammans med rårörda hallon och krispiga valnötter.

Recept

3dl grädde
100 g bra vit choklad
1 dl kaffebönor
Hallon
socker
valnötter

Hur jag gjorde
Koka upp grädden, dra undan kastrullen från plattan och blanda i chokladen, rör runt tills den har smält, häll i kaffebönorna och låt dom gärna stå över natten men hinner man inte det så är det bra om den får stå några timmar ialla fall. Sila av kaffebönorna och vispa upp gräddchokladen till en fluffig mousse. Hallonen rör jag runt med lite socker och valnötterna kanderade jag en stund på varm panna med smält socker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar