torsdag 30 oktober 2014

Pommes

Tjingeling!
På vårat första höstlov fyller vi dagarna med lugna mornar, biobesök, fika med fin vän, bus&godis promenad, badhusbesök (i morgon blir det tredje ggn denna veckan...) och lite annat lulllull där imellan! Och imorgon är det redan fredag igen! Och på fredagarna blir det ofta fisk eller gärna skaldjur på menyn hos oss och något som jag gillar galet mycket är Moules Frites med egna pommes! 
När jag gör just egna pommes så väljer jag en god potatis som jag skär i snygga stavar. Dessa kokar jag i 5 min för att sen ta upp för att torka på en handduk. Efter det är det dags för själva friteringen och då hettar jag upp en olja med inte så mycket smak på och friterar potatisen i två omgångar. Alltså först i med potatisstavarna en omgång, fånga upp med en hålslev och lägg på hushållspapper sen i en sväng till så att dom får mer färg och blir frasiga, upp på papper igen, salta och ät tillsammans med ett fång goda musslor och en krämig aioli! 



Det får bli mitt fredagstips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar