onsdag 20 augusti 2014

Mammas Biskvier

Matlagning tycker jag är underbart roligt, man kan experimentera och testa sig fram med smaker och konsistenser. Sen har vi då bakning.... Där man måste följa recepten och vara noggran! Inte riktigt min grej då jag gillar att komponera fritt och gillar Kajsa Vargs motto - man tager vad man haver! 

Men ibland bakar jag och då väldigt gärna något med choklad! Så igår bakade jag biskvier och fick hjälp i köket av min lilla sessa! ( ibland är det super med en liten hjälpreda... Ibland inte! ) 
Biskvier är bland det godaste jag vet, lite sega, krämiga och toppade med choklad, dom har allt en liten kaka ska ha! 

Recept 

Bottnar:
200g mandelmjöl
2dl socker
2 äggvitor

Fyllning:
300 g rumstempererat smör
2 del florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker 
Nutella

Topping:
200 g choklad 

Hur gjorde jag
Börja med att blanda mandelmjöl med socker, vispa äggvitan lätt och fluffig och blanda i mjölblandningen. Gör små runda kakor i ca 5 cm på en plåt ( inte för tätt ) grädda mitt i ugnen 10 min i 175 grader. 

Vispa upp smöret tillsammans med florsocker, vaniljsocker, äggula och så mycket nutella man önskar. När kakorna har svalnat är det dags att breda på smörkrämen. Sätt in kakorna i kylen en liten stund så att smörkrämen stelnar ( annars är det svårt att få på chokladen ) Smält chokladen i vattenbad och låt den svalna en aning innan du doppar kakorna, in med dom i kylen igen så att chokladen stelnar. Perfekt liten kaka att plocka upp ur frysen när det är dags för fika ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar