lördag 19 oktober 2013

Lax med Rödbetsrösti och Chevrékräm

Hej! Nu är det verkligen höst ute och löven faller och snart är det bart på grenarna. Hösten är mysig på många sätt men här längtas det redan till våren!
Stora hjärtat leker med en kompis denna lördag och det lilla hjärtat sitter och tittar på mig i sin babysitter/filt om han inte äter eller sover... han är så härlig nu och ger ifrån sig en massa tjut och uggleliknande rop!

Igår gjorde jag en lax, funkar alltid med lax tycker jag och det blir oftast gott bara man inte glömmer den i ugnen så att den blir torr och trist! Till laxen gjorde jag en rödbetsrösti och en Getostkräm. Jag blandade upp röstin med lite potatis så att den binder ihop bättre.

Recept
4 pers
 
6 potatisar
6 rödbetor (dessa var ganska små)
salt
800 g Lax
300g Chevréost
1 dl Creme fraiche (havregrädde)
1 vitlök
salt & peppar
Färsk Timjan

Jag stekte min lax med skinnet kvar i pannan med mycket smör som jag öste fisken med, ger en gyllenbrun och fin yta på fisken. Riv potatis och rödbetor, blanda runt i en skål, salta. Stek röstin i små plättar tills dom blir mjuka i mitten och frasiga runt om. Blanda Chevréosten med creme fraiche, pressa i lite vitlök, salta och peppra efter tycke och smak. Koka Hericots verts eller någon annan grön grönsak som tillbehör och toppa med Timjan. Klart!

 
 
 
Bon Appe!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar