torsdag 17 oktober 2013

Äppeldryck

Hej....
Tänkte ta upp min blogg igen efter en tids frånvaro! Som relativt nybliven tvåbarnsmamma vågar jag inte säga hur ofta inläggen kommer, då min tid först och främst går till mina barn.
Men idag tänkte jag i alla fall dela med mig av ett recept på äppeldryck som är lika god kall som att dricka varm efter en höstprommenad.

Recept 

12 dl koncentrerad äppeljuice (jag har pressat själv av mina egna äpplen)
12 dl vatten
1-2 citroner 
2 cm ingefära (eller mer efter smak)
1 tsk Natriumbensoat
1 kg socker

Hur gjorde jag 

Jag började först att pressa äpplen tillsammans med citron & ingefära, har man ingen juicepress går det bra med koncentrerad äppeldryck. (Man kan även skiva äpplen, hälla på vatten samt övriga ingredienser och låta stå ca 4 dagar) 

Blanda juice, vatten och socker i en kastrull, låt det koka upp, tillsätt natriumbensoat och häll upp i rena flaskor. Klarar sig säkert ca 2 mån om dom får stå svalt.

Lycka till om du vill testa och prova att dricka den varm med lite kanel i! Värmer hjärtat gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar