torsdag 21 februari 2013

Musselsoppa


Hej!
Njuter av min lediga eftermiddag tillsammans med mitt lilla hjärta, en stund på lekplatsen och sen hem för fika. Solen tittade fram en stund och oj vad det påverkar min energi i kroppen, nu längtar jag efter värme och vår och jag hoppas tiden fram till maj kommer att gå fort och att vår efterlängtade lille skatt ska titta fram!

Musslor tycker jag är fantastiskt gott och enkelt, så idag tänkte jag bjuda på en musselsoppa. Något bland det godaste jag vet är just vitlöksdoftande musslor tillsammans med ett gott bröd att doppa i soppan eller såsen. Så jag hoppas att detta recept kommer att falla i smaken.

Recept

4 pers
1 nät med musslor
2-3 dl vitt torrt vin
3 scharlottenlökar, finhackade
3-4 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk olivolja
2 msk hönsbuljong
1 dl vatten
3 dl vispgrädde
1 msk Smör
1-1/2 tsk salt
Vitpeppar efter tycke och smak
Några droppar citron
Persilja, hackad till garnering

Hur jag gjorde

Börja med att rensa och skrubba musslorna ordentligt, låt dem sedan ligga en stund så att de öppnar sig. När de har öppnat sig spolas de i kallt vatten och de öppna musslorna som inte sluter sig är döda och ska inte ätas.
Välj en stor kastrull och häll i oljan, blanda i hackad lök, vitlök och lite salt och när löken har blivit mjuk tillsätts det vita vinet, låt koka ihop i några minuter. Lägg i musslorna och koka dom under lock i ca 5 min på hög värme, rör om och när musslorna är öppnade plockas dom ur och läggs i en kastrull eller bunke (täck för med lock eller folie). Häll i grädde, vatten och buljong och låt det koka ca 7 min, mixa soppan slät i en blender eller med en stavmixer, smaksätt med peppar, några droppar citron, smör och ev salt. Häll upp soppan i en tallrik och fyll upp med musslor, toppa med mycket persilja och servera ett gott bröd till. (vill man ha lite mer sting i soppan, funkar det finfint att fräsa med lite hackad röd chili i lökblandningen)

Bon Apetit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar