onsdag 19 mars 2014

Min variant av Chicken Tikka Masala

Hej!
Vet att jag inte är så aktiv här, har svårt att hitta orken och rätta inspirationen! Men det börjar ju bli vår och kroppen vaknar till liv igen efter vinterdvalan. Så nu hoppas vi på att våren kommer krypandes sakta men säkert så att vi får njuta av den länge!
 
Jag har haft dille på Indiskt ett tag och eftersom vi inte har något Indiskt hak i närheten så får man ju fixa till det själv. Den klassiska Tikka Masala är en favorit så det har det blivit några gånger till middag.
 

Recept

4 pers
900g kycklingfilé
5 tomater
2 morötter
1 gul lök
1/5 l vatten
1 1/2 dl grädde
2 klyftor vitlök
3 msk tomatpuré
1 msk gurkmeja
1msk chilipulver
1 msk spiskummin
2 msk garam masala
1 msk paprikapulver
2 msk riven ingefära
1/2 tsk nejlikapulver
1/2 tsk kardemumma
1 tsk vitpeppar
1/2 kruka färsk koriander
salt & peppar
 
Hur jag gjorde
 
Börja med att skiva kyckligen i lite större bitar, bryn den lätt i olja, salta och peppra.
Hacka lök, vitlök, morötter och tomater. Häll i tomatpuré, alla torra kryddor och låt det fräsa en liten stund på svag värme. Tillsätt lök, vitlök, morötter, ingefära och tomater och häll på vatten. Låt det koka på svag värme i 15 min, plocka bort kyckligen och mixa såsen med en blender eller stavmixer. Lägg tillbaka kyckligen och häll på grädde och låt det koka i ca 15 min till. Smaka av med salt och ev peppar. Toppa med koriander och servera Basmatiris och lite krispiga grönsaker.
 
Bon Appe!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar