onsdag 19 mars 2014

Grillade Kamben

Detta är nog bland det godaste som finns! Funkar lika bra på grillen som i ugnen. Glazen till dessa kamben är magisk och är inspirerad av en glaze ifrån en grillkurs min man har varit på. Dock är den inte den nyttigaste eftersom den innehåller en del socker, men det får det vara värt någon gång ibland!

Recept
4 pers

1,5 kg Kamben
Vatten
salt

Glaze
4 msk farinsocker
4 msk ketchup
4 msk mangochutney
2 msk soya
1 msk riven ingefära
1 msk worchestersås
1/2 tsk chilipulver (eller efter smak)
1/2 pressad citron

Börja med att koka kambenen i ca 50 min, ju längre desto mörare kött. Skumma av vattnet. Blanda allt till glazen och värm i en kastrull tills sockret har smält. Pensla kambenen med glazen och grilla på grillen eller i ugnen. I ugnen på 225 grader i ca 5 min, ta ut och vänd på kambenen och pensla på mer glaze och in i ytterligare ca 5 min.

Godaste kambenen i stan om ni frågar min man!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar