onsdag 18 december 2013

Lakritsfudge

Tänk att det snart är jul, tiden rusar och livet snurrar på! Men det ska bli härligt med lite julledigt tillsammans med familjen. Hoppas på en lugn och skön jul tillsammans med nära och kära och skulle det komma lite snö också så att man kan vara ute mycket vore det underbart!
 
Ikväll har jag gjort en Lakritsfudge! Eller fudge smaksatt med lakrits! Fudge är det godaste julgodiset enligt mig och egentligen det enda jag vill ha till jul. Sen gillar jag lakrits också så den kombinationen fick det bli i år. Fast det finns fler än jag i denna familjen som gillar den så det får nog bli fler fudgekok framöver.
 
Recept
 
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk lakritspulver (eller mer om mer lakrits smak önskas)
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
 
Rör i grädde och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och rör om imellanåt så att det inte bränner i botten. Sänk värmen och när smeten bildar stora bubblor och har ändrat färg till lite ljust brunt eller sockrar sig i kanterna (runt 120 grader) ta då av kastrullen från plattan och rör ner kakao, vaniljsocker, lakritspulver och smör, rör kraftigt tills allt har blandats. Häll upp i en form täckt med smörpapper, låt svalna. Jag toppade även med lite lakritspulver på toppen.
 
Supersmarrigt om du frågar mig!
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar