torsdag 4 oktober 2012

Dreamcake

Till fikabesöket i eftermiddag borde jag ha bjudit på Kanelbullar på "Kanelbullens dag" men istället fick det bli drömtårta, perfekt kaka att bjuda på till den som har Gluten och mjölk allergi.

Recept

3 ägg
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
0.8 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Fyllning
200g smör
3 äggulor
1 dl Florsocker
2 msk nötkräm (inget måste men jag hade det som smaksättning)

Hur jag gjorde
Vispa upp ägg och socker så att det blir fluffigt, blanda potatismjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker för att försiktigt röra ner det i ägg och sockersmeten. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen på 250 grader i 5 min.
Vispa upp smöret och florsockret och rör ner en gula i taget. Blanda i nötkrämen när smöret är uppvispat.
Ta fram ett till bakplåtspapper och strö ut lite strösocker och när kakan är färdig och har svalnat lite så stjälper du upp kakan på det sockrade bakplåtspappret. Ta sen bort pappret på översidan ( Det som var med inne i ugnen) och fördela ut smörkrämen i ett jämt lager. Sen är det dags att rulla och skiva upp för att sen hoppa rakt in i munnen!



3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har, så duktig i köket önskar jag hade din inspiration :-)
    Kramar JOhanna

    SvaraRadera
  2. Malla - hur mycket kakao;)?
    Älskar denna! Gjorde en igår kväll.
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej Malla!
    Nu har jag hittat till dig och din blogg, så roligt! Har förstått på Ellen att du är en stjärna i köket.
    Tänkte jag skulle inspireras av dig till lite roligare matlagning, behövs alltid lite nya tips.
    Ha det gott och hälsa familjen, kram från Cissi i Göteborg

    SvaraRadera